به طور کلی خدمات نقشه برداری ساختمانی به سه دسته کلی تقسیم می شود:

نقشه برداری ساختمان قبل از احداث

  • کمک به تیم معماری جهت جانمایی بهترین مکان احداث ساختمان
  • مساحی حدود اربعه و نقشه برداری توپوگرافی، تهیه نقشه سایت پلان، ثبت موقعیت عوارض طبیعی و مصنوعی و تهیه پروفیل های خیابانهای مجاور
  • و….

نقشه برداری ساختمانی در طی احداث

  • کنترل مجدد جانمایی فونداسیون
  • جانمایی و کنترل محل حفر چاه شمع ها و کنترل پیوسته آنها
  • به طور پیوسته کنترل خطوط تراز بستر سازی و مگر ریزی
  • جانمایی محورهای سازه و کنترل پیوسته موقعیت مکانی و تراز ارتفاعی آنها
  • و……

نقشه برداری ساختمانی بعد از احداث

  • تهیه پلان ازبیلت نمای ساختمان جهت نمای جدید یا بازسازی نمای موجود
  • نقشه برداری میکروژئودزی، تهیه نقشه ازبیلت ستونها و دیوار های حایل به منظور بررسی وضعیت سازه از نظر نشست و انتخاب روشهای مناسب تقویت سازه
  • و….

نقشه برداری ساختمانی

صنعت ساختمان سازی یکی از صنایعی است که تعداد متعددی مهندس با عناوین مختلف در ان مشغول به فعالیت هستند البته از چندی پیش امضای مهندس نقشه بردار برای پایان کار ساختمان سازی های کوچک در تهران از میان امضاهای ضروری نظام مهندسی حذف شد ولی این باعث نشده که پیمانکران و سازنده های پروژه های بزرگ نیاز به فعالیت یک مهندس نقشه بردار در پروژه های ساختمانی بزرگ را فراموش کنند و هم اکنون بسیاری نقشه برداران حرفه ای و کاربلد در پروژه های بزرگ در حال انجام خدمات ساختمانی هستند.

خدمات نقشه برداری ساختمانی گوناگونی که در حوزه نقشه برداری برای شما معرفی کردیم همگی توسط تیم مهندسین با تجربه ما قابل اجرا هستند و نمونه هایی از این قبیل پروژه ها را می توانید در بخش رزومه کاری ببینید. در پاره ای از موارد علی رغم تمام برنامه ریزی ها و طراحی ها برای ساخت دقیق سازه، بابت برخی دلایل مثل دقت کافی نداشتن در هنگام اجرا و عدم استفاده کردن از بزارهای دقیق نظارت برخی هزینه های سنگین و اضافی به یک پروژه تحمیل می شوند، که می توان با به کارگیری علم یک مهندس نقشه بردار از ان جلوگیری کرد.

خدمات نقشه برداری ساختمانی

در واقع بارهای انتقال یافته به ستون ها باید به پی ساختمان وارد شوند ولی با توجه به این که تحمل بار توسط فولاد بیشتر از بتن هست این انتقال این بار به صورت مستقیم به پی ساختمان درست نیست برای این منظور از بیس پلیت استفاده می شود تا این بار تقسیم شده و در سطح وسیع تری پخش شود.

اجرای بیس پلیت روی پی ساختمان نیاز به کنترل مداوم و دقیق دارد که توسط مهندس نقشه بردار به منظور جلوگیری از فاصله افتادن بین صفحه بیس پلیت و بتن انجام می گیرد نکته مهم در کنترل نصب بیس پلیت ارتفاع قرار گیری و یا همترازی کلیه بیس پلیت ها هست که در صورت کوتاه بودن یکی بهترین روش برای جبران اضافه کردن میزان کوتاهی به ارتفاع ستون هست که این موارد همواره توسط مهندس نقشه بردار باید کنترل شود.

پیاده سازی آکس دیوارها و یا همان در اصطلاح معروف مشخص کردن جای دیوارها در روی بتن ریخته شده در پی ساختمان یکی دیگر از کارهایی است که بعد از آکس ستونها انجام می شود در اینجاهم با توجه به محورهای اصلی عمود برهم و ریسمان کشی در بین مکانهایی که برای ستون مشخص شده اند خطوطی که باید روی ان دیوار چینی شود نشان گذاری می شوند و کار چیدن دیوارهای حمال و جداکننده شروع می شود.

کنترل شاقولی ستون های بتنی و فلزی در مجموع به چهار روش قابل انجام خواهد بود که یک روش ان مربوط به کنترل شاقولی ستون های بتنی با عنوان روش مختصاتی هست که در ان از مختصات 4 گوشه ی ستون استفاده می شود و سه روش دیگر مربوط به کنترل شاقولی ستون های فلزی هستند که با عناوین روش مختصاتی،روش رفرنس لاین لوکال و روش قرائت طول افق بدون توجیه دوربین در امتداد قطر ستون ها شناخته می شوند هر چهار روش با توجه به شرایط پروژه توسط مهندسین باتجربه تیم پاراکس قابل انجام هستند.

روش های مختلفی برای انجام پیاده سازی آکس ستونها با توجه به نقشه قرارگیری ستون ها و صد البته میزان دقتی که درخواست می شود موجود هست که توسط تیم پاراکس قابل اجرا هستند.

مرحله آکس بندی ستون بعد از انجام فونداسیون اجرا خواهد شد که در واقع همان جانمایی ستون ها است. در ابتدا همیشه برای پیاده سازی آکس ستونها فرض می شود ستون ها در محور های اصلی عمودی و افقی باهم همراستا هستند که در این حالت از دو سر فونداسیون در دو راستا ریسمان کشی شده تا محل تقاطع بیان کننده مکان آکس ستون باشد. اگر ستون ها روی محور اصلی نباشند نیز باید راستا های متقاطع روی فونداسیون ریسمان کشی شوند تا آکس و میزان چرخش ستونها مشخص گردد.

پیاده سازی فونداسیون و یا در واقع پیاده سازی هر سازه فلزی نیاز به یک نقشه دقیق، با جزئیات کامل احداث دارد که در نقشه محل ها به صورت محورهای عمود برهم با شاخص گیری خطوط جاده و یا ساختمان های مجاور ترسیم می شوند و برای اجرا در فونداسیون از میلگرد و بتن استفاده خواهد شد. به منظور شروع کار نقطه مرکزی یا نقطه مرجع را به دور از محلی که قابل خرابی باشد در نظر گرفته با میلگرد مشخص می کنند و شروع به کندن پی برای بنا خواهند کرد که در این مرحله نیاز به ارتفاع سنجی زمین با توجه به پستی و بلندی ها هست که توسط مهندسین نقشه بردار با تجربه تیم حرفه ای پاراکس قابل انجام است.

خدمات نقشه برداری در حوزه ساختمان

نقشه شاپ دراوینگ (شاپ درایینگ) یا همان نقشه های کارگاهی پس از تهیه توسط تیم حرفه ای پاراکس برای تایید نزد پیمانکار،مشاور و یا شهرداری فرستاده می شوند. هرجایی که صحبت از طراحی سازه و به ویژه سازه هایی که فلزی هستند باشد حتما سفارش تهیه نقشه شاپ درایینگ داده خواهد شد.

نقشه شاپ شامل نقشه قطعه زنی و مونتاژی است که از روی نقشه قطعه زنی کلیه ورق ها و پروفیل با ابعادی که مورد نیاز کار هست برش زده می شود و با توجه به نقشه های مونتاژ قطعات بعد از سوراخکاری پیچ می شوند.

نقشه های ازبیلت as built بعد از اجرا شدن پروژه از وضعیت موجود تهیه می شوند گاهی در پروژه های بزرگ پس از اجرا هر فاز، سفارش تهیه نقشه ازبیلت به مهندسین نقشه بردار داده می شود. بابت همین موضوع مهندسین نقشه بردار باید دید کاملی نسبت به اصطلاحات عمرانی و نقشه خوانی داشته باشند تا بهترین نتیجه در تهیه نقشه ازبیلت از فونداسیون و ساختمان گرفته شود ما این اطمینان را به پیمانکاران عزیز خواهیم داد که مهندسین تیم پاراکس با تحصیلات اکادمیک عالی در حوزه عمران و نقشه برداری و سابقه کاری بالا بهترین و با دقت ترین نتیجه را حاصل خواهند کرد.

یکی دیگر از خدمات تخصصی انجام شده توسط تیم مهندسین پاراکس در این سال ها در سری فعالیت های نقشه برداری ساختمانی کنترل قالب‌بندی ( قالب های لغزنده ، هیدرولیک ، ریلی،سه بعدی و … ) است.

کنترل قالب بندی لغزنده: برای ساخت سازه های بلند و با طول خیلی زیاد نظیر سیلوها، کف تونل ها و جاده ها، برج های خنک کننده و …. روشی با نام ساخت قالب لغزنده استفاده می شود که باعث حذف بخشی از داربست ها و سرعت کار می گردد.

تمامی خدمات قالب بندی و کنترل انواع قالب بندی توسط تیم حرفه ای و باتجربه پاراکس با قیمت مناسب انجام می گیرد رضایت مشتریان افتخار ماست.

در دومورد ممکن است نیاز به بررسی وضع موجود سازه های اسکلتی وجود داشته باشد درواقع برخی ساختمان های ساخت قدیم و یا ساختمان هایی که به دلایل مختلف نیمه کاره رها شده اند و بر اساس شرایط مجدد کار ساخت انها در حال شروع شدن هست نیاز به نقشه ای با شرایط فعلی خود پیدا می کنند.

درمورد ساختمان های بتنی قدیمی رفتار آنها تحت اثر بارهای ثقلی و زلزله توسط تیم پاراکس بررسی می شوند، تانقاط ضعف آنها مشخص شود و سپس به چند روش مختلف تقویت شده و دوباره مورد بررسی ومقایسه قرار میگیرند تا بتوان به مقایسه روش های تقویت ومیزان تأثیر آنها پرداخت.

تهیه نقشه سه بعدی از نما سازه ها یا با توصیف تخصصی تر تهیه نقشه چون ساخت سه بعدی نما 3D As Built از زمانی که زیبایی ظاهری در ساخت نما اهمیت پیدا کرد تهیه اینگونه نقشه ها نیز در کارهای تخصصی نقشه برداران قرار گرفت امروز معدود شرکت هایی برای تهیه نقشه سه بعدی نما اعلام امادگی و قبول پروژه می کنند که این مورد توسط مهندسین حرفه ای پاراکس از طریق روش های زیر قابل اجرا هست.

  • روش فتوگرامتری برد کوتاه
  • روش برداشت با استفاده از دوربین های لیزری
  • روش برداشت با استفاده از لیزر اسکنرهای زمینی