تجهیزات نقشه برداری مدرن و کاربردهای انها

توتال استیشن

تجهیزات مدرن نقشه برداری امکان انجام عملیات های مختلف نقشه برداری را با سرعت و دقت بهتری نسبت به تجهیزات معمول فراهم می آورند. در این مقاله به بحث در مورد انواع مختلف این تجهیزات و کاربردهای آنها می پردازیم.

در نقشه برداری بصورت مرسوم، برای اندازه گیری های خطی از نوار متر و زنجیر و برای اندازه گیری های زاویه ای از قطب نما و تئودولیت های معمولی استفاده می شود. کار ترازیابی با بکارگیری یک تراز کوتاه و یک شاخص ترازیابی انجام می شود. با در دست داشتن چنین تجهیزاتی، کار نقشه برداری کند و کسالت بار خواهد بود.

از این رو ادوات نقشه برداری مدرن روز به روز محبوب تر شده و به تدریج جایگزین تجهیزات قدیمی نقشه برداری نظیر قطب نما و تراز کوتاه می شوند. با در دست داشتن این ابزارآلات، نقشه برداری توام با دقت و سرعت بیشتر، و کسالت کمتری خواهد بود. برخی از تجهیزات مدرن نقشه برداری در اینجا مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند.

موارد ارائه شده زیر تجهیزات مدرنی هستند که در نقشه برداری مورد استفاده قرار می گیرند:

  • تجهیزات فاصله یاب الکترونیکی (EDM)
  • توتال استیشن
  • سیستم تعیین موقعیت جهانی (GPS)
  • تراز خودکار

تجهیزات فاصله یاب الکترونیکی (EDM)

اندازه گیری مستقیم فواصل و راستای آن ها می تواند با استفاده از یک دستگاه الکترونیکی که بر مبنای انتشار، بازتاب و دریافت امواج نوری و یا رادیویی کار می کند، امکان پذیر شود. این دستگاه ها را می توان بطور گسترده در سه گروه زیر طبقه بندی نمود:

الف) دستگاه های مجهز به امواج مادون قرمز

این ابزارها فواصل را با بکارگیری امواج مادون قرمز با دامنه مدوله شده، اندازه گیری می کنند. در انتهای خط اندازه گیری، منشورها روی تارگتی که برای بازتاب امواج استفاده می شود، سوار شده اند. این دستگاه ها سبک و ارزان هستند و می توانند روی تئودولیت ها برای اندازه گیری های زوایه ای نیز سوار شوند. برد این دستگاه ها در حدود ۳ کیلومتر و دقت به دست آمده از بکارگیری آن ها ۱۰± میلیمتر است.

ب) دستگاه های مجهز به امواج نوری

اینها تجهیزاتی هستند که فواصل را بر اساس انتشار امواج نوری مدوله شده اندازه گیری می کنند. دقت این دستگاه ها از ۰٫۵ تا ۵ میلیمتر در کیلومتر متغیر است و بردی در حدود ۳ کیلومتر دارد. ژئودیمتر مثالی از این نوع EDM ها است.

ژئودیمتر

ث)دستگاه های مجهز به مایکروویو

این دستگاه ها از امواج رادیویی با فرکانس بالا بهره می گیرند و در ابتدای دهه ۱۹۵۰ در آفریقای جنوبی و توسط دکتر T.L. Wadley ابداع گردیدند. برد آن ها تا ۱۰۰ کیلومتر بوده و قابل بکارگیری در شب و روز هستند. تلئورومترها مثالی از این دست EDM ها هستند.

تلئورومتر

منبع:theconstructor.org

مطالب مرتبط

پاسخ دهید